egy sikeres életmódváltozás folyamata

50 kg minusz - egy év alatt

50 kg minusz - egy év alatt

Négy hét étkezése és mozgása – 1. rész

2020. április 26. - Szabó Jozef

negy_h_kep_00_kisebb.png

 

Az eddigi bejegyzéseimből kiderül hogy mit hogyan, és miért csinálok. Megismerhetitek, hogy milyen úton jutottam el a mostani állapotomhoz. A napi étkezésem alapesetben: ébredés után citromos víz, 9-kor reggeli, 12-kor ebéd, 16-kor vacsora (egyfajta est-ebéd)…  Elég rendszeresen ki szokott ez azért egészülni egy negyedik étkezéssel…

 

Egy étkezési naplót már közzé tettem:

https://minusz50kg.blog.hu/2019/03/23/negy_het_etkezese

 

Nem vagyok szakember. A most követő listát semmiképpen se vegyétek szaktanácsadásnak. Ez egyfajta élménybeszámoló, napló…

 

Szóval most négy hét beszámolója következik. Több részletben...

 

 

április 20. hétfő

reggeli: 4 kisebb narancs

ebéd: pogácsa amerikai kávéval

vacsora: párolt lencse

mozgás: 10 km futás  –  egész nap összesen 19.625 lépés

A pogácsát én sütöttem. Király liszteket (fehér és teljes kiőrlésű), házi vajat, kecske sajtot, az igazi élesztő felfuttatásához kecsketejet használtam. Nagyon ritkán iszom kávét, akkor is felhigítom. Most hideg vízzel… . A lencsét kevés vízzel főztem, hagyma karikák, babérlevél és citromhéj, valamint szalonnabőr volt a fűszer. Természetesen semmi rántás. Mivel ma húsmentes napom volt, a bőrkét meghagytam holnapra (a lencse felével együtt).

Négy hetem mozgás nélkül telt el. Valószínűleg calicivírus látogatott meg, a lábadozás során kíméltem magam. Csak 7.-én kezdtem el kocogni, ma értem el a futó sebességet. Ez előtt az utolsó futásom március 14.-én volt.

 

 

negy_h_kep_01_kisebb.png

 

április 21. kedd

reggeli: 4 db kiwi

ebéd: kakaós zabkása mazsolával

vacsora: párolt lencse sült oldalassal

mozgás: 1 óra kimozgatás és nyújtás, közben kézi súlyzózás –  egész nap összesen 14.648 lépés

Két éve eszem hetente több alkalommal is különféle zabkását. Azonban ma csináltam első ízben kakaósan. Nyers kakaópor és nyers kakaóbab töret… Isteni! Nem is értem, miért vártam ezzel a kísérlettel idáig?

Mikor már több hónapja futottam, rádöbbentem, hogy se bemelegíteni, sem nyújtani nem tudok. Elmentem egy teljes napos képzésre, ahol kaptam egy videós gyakorlatsort is.

http://vadaszakos.hu/2019-nyujtas-futoknak/?utm_source=esemeny&utm_medium=honlap&utm_campaign=futas2019

Azóta is időnként megyünk a feleségemmel „tornázni”, aminek a neve funkciónális jóga. Most persze járvány miatt ez sincs – ezért került elő a videó.

A neten is van gyakorlat:

 

 

Bátran vágjatok bele!

Az egyik jógán, amíg a többiek nehezebb gyakorlatot végeztek, én azt kaptam, hogy nyomjak le pár fekvőtámaszt. Legalább harminc éve nem próbálkoztam vele, talán ha három sikerült úgy-ahogy… Ezt követően került elő a garázs mélyéről a kb 25 éve vásárolt kézi súlyzó készletem. Ami aztán a fürdőszobában porosodott leginkább. Nehezen szánom rá magam más mozgásra, mint a futás…

Azonban most összeszedem magam, hetente legalább kétszer súlyzózás (a terv)!

 

 

 negy_h_kep_02.jpg

 

április 22. szerda

reggeli: egy grapefruit és egy narancs

ebéd: mákos zabkása aszalt vörös áfonyával

vacsora: paprikás krumpli savanyú káposztával

mozgás: 3 km futás  –  egész nap összesen 8.116 lépés

A zabkásáimról azt kell tudni, hogy nem főzöm, hanem vízzel forrázom és hagyom ázni. Mindig teszek bele „magokat” is. Van egy saját magliszt keverékem, amit időnként kiegészítek.

A keverék összetevői: útifű maghéj liszt, vadköles liszt, fekete szőlő mag őrlemény, kendermagliszt

Kiegészítők: lenmag, szezámmag – saját kézzel, kis mozsárban szétnyomkodva…

Van, amikor nem megy úgy a futás, ahogy szokott. Ilyenkor abbahagyom – úgy gondolom, a szervezetem jelzi, hogy most inkább pihenne… Amikor egy km-t nyolc perc felett futok le, akkor leginkább leállok és hazasétálok. Nincs edzéstervem, hobby-amatör futó vagyok. Na persze a verseny (pl. félmaraton) az más! Ezekre rákészülök.

Próbálom elérni, hogy naponta meglegyen a 8.000 lépés. Ezt a pulzusszámlálós okosórám és a mobilom is méri.

 

 

április 23. csütörtök

reggeli: három közepes banán

ebéd: kukoricakása gazdagon

vacsora: párolt vajas köles sajttal és tejföllel

mozgás: 30 perc szoba bicikli –  egész nap összesen 9.499 lépés

Korábban már beszámoltam róla, hogy az étkezéseimről egyeztettem dietetikussal. Ő javasolta a tökmagolajat és a tejtermékek rendszeres fogyasztását - a magok jelentőségét meg a netről szedtem össze. Így a kukorica kása most kapott tök-, napraforgó- és fenyőmagot a szokásos magliszt keveréken kívül és meglocsoltam tökmagolajjal is.

A sajt természetesen kecskesajt, a tejföl pedig házi tejföl. Iparilag gyártott termékeket szinte sohasem használok.

Profi futó ismerőseim mondják, hogy kell más mozgás is, mint a futás-kocogás-séta. Ezt keresztedzésnek hívják. Így ma szoba bicikliztem egy ütött-kopott (leginkább egészségügyi) Tescós szobakerékpáron. 30 perc alatt 16 km-t tekertem le – egyhelyben. Ezt a helyben bringázást az okosórám nem méri, így nincs a lépések között a tekerés.

https://tesco.hu/akciok/akcios-termekek/termek/auto-otthon-szorakozas/sport-fittness/epp-magneses-szobakerekpar/

Az úszást is elkezdtem bevezetni magamnak, azonban a vírus ezt most lehetetlenné teszi sajnos.

 

negy_h_kep_03.jpg

 

  

április 24. péntek

reggeli: három közepes piros alma

ebéd: kukoricakása és párolt vajas köles

vacsora: barna rizs zöldségekkel

mozgás: 6 km futás  –  egész nap összesen 12.446 lépés

Az almának mindig megeszem a magját is és a magházát is. Hasznos anyagok vannak benne.

Tegnapról megmaradt egy kis kása és köles, ezeket edtem meg ma. Kicsit korábban, mint dél, mert ittam fekete berkenye levet, ez meg (ahogy szokta) megkavarta a szervezetemet: enyhe émelygés.

Étkezés közben nem iszom vizet. Inni evés előtt fél órával lehet utoljára, evés után pedig egy óra elteltével. Az ital amit iszom: csapvíz (ha megoldható kancsós szűrővel szűrve). Szénsavas és rostos üdítőket egyáltalán nem iszom. Kávét csak nagy ritkán, gyógyteát is csak elvétve. Sör, bor és hasonlók is csupán havi egy-két alkalommal…

Sokáig úgy futottam, hogy próbáltam végi tartani egy tempót (aztán persze belassultam). Profi futó ismerőseimtől megtanultam, hogy váltogatni kell a tempókat. Intervallum futás a neve, ha jól emlékszem. Az a lényeg szerintem, hogy kilépjünk a komfortzónából és megeröltessük magunkat. Vagy „srintelni” kell futás közben, vagy emelkedőn-lejtőn kell futni. Ma 5 km-t futottam az erdőben dombos részen körbe-körbe…

 

negy_h_kep_04.jpg

 

 

 

április 25. szombat

reggeli: három banán

ebéd: diós fahéjas zabkása goji bogyókkal

vacsora: barna rizs zöldségekkel

esti nasi: kakaós chiamag puding

mozgás: pihenés  –  egész nap összesen 9007 lépés

Időnként tartok a mozgásban szünetet, ekkor „hízlalom” a sejtjeimet, „növesztem” edzés után az izmaimat. Anyák napja előtt egy héttel vittünk virágot az érintetteknek, sajnos már van akinek csak a sírjára tudtunk csokrot tenni. Indulás előtt tűnt fel, hogy a hűtőben van két házi tejszin, épp lejárt a szavatossága. Azért vettem, hogy a pogácsához tejszines kávét igyak (lásd hétfő – a tejszín teljesen kiment a fejemből) és hogy tejcsokit készítsek (már hónapok óta tervezem).

Közel 500 km levezetése után felhasználtam a tejszíneket.

Az egyik tejszínt összekevertem nyers kakaóporral és chia maggal. Fél óra állás után már kész is volt. Egy kis mézet csurgattam rá, de nem kevertem bele. Így egyik falat édesebb volt, a másik csokis-keserűbb.

Közben elkészítettem életem első csokiját!

A recept:

5 PERC ALATT ELKÉSZÍTHETŐ, 100% KAKAÓTARTALMÚ HÁZI CSOKOLÁDÉ!

https://kakaobab.com/blogs/5-perces-csoki-recept/5-perc-alatt-elkeszitheto-100-kakaotartalmu-hazi-csokolade

Az étcsokiba kevertem nyers kakaóbab töretet.

A csokikat muffin formába töltöttem. Mivel maradt még egy kis csoki és egy kevés tejszín, ezeket összekevertem. Ebből lett másnapra a csokis tejszín.

 

negy_h_kep_05.jpg

 

 

 

április 26. vasárnap

reggeli: böjt (a tegnap esti nasi miatt)

ebéd: csokis tejszín, saját készítésű ét- és tejcsoki

vacsora: fokhagymás busa salátával

mozgás: 10 km futás  –  egész nap összesen 14.374 lépés

Gyerek korotokban biztos gondoltatok arra, hogy milyen jó lenne, ha a vasárnapi ebéd csupán csoki lenne! Én most 60 évesen megcsináltam: pontosan déli 12-kor a „leves” csokis tejszín volt, a „főétel” ét- és tejcsoki, a „süti” meg kimaradt �

Reggeli helyett futottam. A délutáni 3 óra kertészkedést nem tartalmazza a megtett lépés.…

 

 

negy_h_kep_06.jpg

 

 

 

 

Közel egy éve már, hogy lefogytam 50 kg-ot. Azóta kisebb ingadozásokkal tartom a súlyom. Most szeretnék izmosodni van bőven rajtam zsír, amit át lehet alakítani, el lehet tüntetni. Ezért is ez a négy hetes naplózás… Magamnak egy teszt, nektek talán segítség, talán ösztönzés.

 

Ez alatt a négy hét alatt pontosabban tartom be a saját szabályaimat, az elmúlt egy évben „lazább voltam”. Na persze a pontosság nem veszem teljesen mereven.

 

Az április 20.-i kiinduló állapot:

 

 

negy_h_kep_07-01.jpg

 

negy_h_kep_07-02.jpg

 

Ennek a kijelzésnek mindíg nagyon örülök, mivel hamarosan 61 éves leszek!

 

negy_h_kep_07-03.jpg

 

2024. április 20.-án a súlyom 84,10 kg

 

 

 

negy_h_kep_07-04.jpg

 

 

Négy hét múlva megtudjuk, hogy a fenti adatok közül, mi és mennyire változik. Remélhetőleg kedvezően.

 

Vasárnaponként tartunk közös futást a Péterhalmi erdőben. Aki ráér, vagy épp nem fut máshol eljön. Viszont az év eleji Your Truly futásról kevesen szoktak hiányozni.

Rengetek segítséget kapok tőlük folyamatosan - futás közben. Ezúton is köszönöm!

 

 

negy_h_kep_08.jpg

 

 

 

A 18-as karika futó csoport a Facebookon:

https://www.facebook.com/groups/tizennyolcaskarika/

 

Én pedig...:

 

https://www.facebook.com/jozef.szabo.5458

 

  

Vége az első résznek… ám ne ess kétségbe, mert

 

folytatása következik!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://minusz50kg.blog.hu/api/trackback/id/tr9715643074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása